• Aktualności
  • 2014-07-22 12:49:50 r.

Triage w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym

Pacjenci, którzy w najbliższych dniach zgłoszą się do krośnieńskiego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego spotkają się z nowym rozwiązaniem organizacyjnym, które ma uprościć procedurę przyjmowania chorych i wyeliminować błędną interpretację pracy w tym oddziale.

Pacjentem, który trafi do SOR, w pierwszej kolejności zajmuje się pielęgniarka lub ratownik, którzy poprzez pomiar podstawowych parametrów życiowych i zebranie wywiadu chorobowego, określą stan pacjenta i przyporządkują go do jednej z grup: czerwonej, żółtej lub zielonej znakując go opaską w odpowiednim kolorze.
O kolejności przyjęć do lekarza będzie decydowała nie kolejność zgłoszeń, ale to, kto najpilniej potrzebuje pomocy.

Kolorem czerwonym oznaczani będą pacjenci, którzy mają zostać przyjęci w trybie natychmiastowym, gdyż ich stan jest na tyle ciężki, że zagraża to jego życiu i zdrowiu.

Żółty kolor opaski przeznaczony jest dla pacjentów przyjmowanych w drugiej kolejności (pomoc lekarza pilna). Czas oczekiwania do 120 minut.

Zielona opaska oznacza, że pacjent został zakwalifikowany do grupy z najniższym stopniem zagrożenia życia, co oznacza, że będzie on przyjęty w trzeciej kolejności. Czas oczekiwania na przyjęcie przez lekarza może w tym przypadku wynieść ok. 7 godzin.
W przypadku dużej liczby pacjentów oznaczonych kolorem czerwonym czas oczekiwania na przyjęcie do lekarza może się wydłużyć.

Wprowadzany system ma na celu usprawnienie pracy personelu, a także wyeliminowanie przypadków zbyt długiego czekania przez pacjenta na przyjęcie u lekarza, w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia. Jak wynika z definicji, Szpitalny Oddział Ratunkowy jest jednostką powołaną w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Tymczasem, bardzo często zgłaszają się do niego osoby, które powinny zostać przyjęte w przychodni u lekarza rodzinnego, co powoduje niepotrzebne kolejki i konieczność długiego oczekiwania przez chorych, którzy wymagają natychmiastowej lub pilnej pomocy. Aby to zmienić Szpital zdecydował się wprowadzić na Oddziale tak zwany system segregacji pacjentów triage, który będzie dzielił pacjentów na trzy grupy: na tych, którzy wymagają natychmiastowej pomocy, pacjentów w stanie pilnym oraz tych, którzy na pomoc lekarską mogą zaczekać, gdyż ich życiu nic nie zagraża.